مرور نیم فصل؛ عددهایی از استقلال
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۲۹۵۰
به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، بعد از کش و قوسهای فراوان برای انتخاب سرمربی سرانجام مسئولان باشگاه استقلال با محمود فکری به توافق رسیدند و این مربی با حواشی زیاد از نساجی جدا شد. قائمشهریها مدعی بودند که فکری خودش تیم را بسته و حالا با رفتنش مشکلاتی را برای این تیم به وجود آورده است. آنها مدعی هستد که باشگاه استقلال باید پولی بابت این انتقال را بدهند و در حالی که نیم فصل اول هم به پایان رسیده اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جدا شدهها
قبل از اینکه محمود فکری کارش را بهعنوان سرمربی در استقلال آغاز کند، مسئولان این باشگاه در حالی که مربی نداشتند نفرات جدیدی را به خدمت گرفتند. البته بعداً فکری مدعی شد که از این انتخابها رضایت دارد. بابک مرادی، سید احمد موسوی، متین کریمزاده، محمد نادری، محمد رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، مهدی مهدیپور و سجاد آقایی نفرات جدید ملیپوشان بودند. طبیعتاً باید تعدادی هم از فهرست خارج میشدند. علی کریمی و روزبه چشمی لژیونر شدند و حسین پورحمیدی، شاهین طاهرخانی، علی دشتی، محسن کریمی، میلاد زکی پور، محمد بلبلی، زکریا مرادی، عبدالعظیم گوگ و مرتضی تبریزی به تیمهای دیگری رفتند.
بدون اخراجی
استقلال از معدود تیمهای لیگ برتر بوده که در نیم فصل اول بازیکن اخراجی نداشته و در واقع هیچ کدامشان با کارت قرمز داور مواجه نشدند. البته محمود فکری بعد از بازی با فولاد با محرومیت انضباطی یک جلسهای روبهرو شد.
قایدی مؤثرترین بازیکن
23بازیکن در نیم فصل اول لیگ بیستم برای آبیهای پایتخت به میدان رفتند که عملکرد تعدادی از آنها بهتر از بقیه بود. مهدی قایدی مهاجم استقلال با چهار گل زده و پنج پاس گل مؤثرترین بازیکن این تیم بود. وریا غفوری هم با همین تعداد گل و یک پاس گل از خوبهای استقلال بود. البته ارسلان مطهری مهاجم بیحاشیه و همیشه در خدمت آبیها هم که بیشترین دقایق بازی را به خود اختصاص داده 3 گل زده دارد و 3 پاس گل هم داده است.
جدایی میلیچ بعد از دربی
بامداد یکی از روزهای سهشنبه دی ماه گذشته هرویه میلیچ مدافع کروات تیم فوتبال استقلال به صورت ناگهانی تهران را به مقصد کشورش ترک کرد. این اقدام مدافع کروات استقلال باعث تعجب همه شد و کادر فنی این تیم هم از سفر این بازیکن به کشورش خبر نداشت. همان موقع شنیده شد که این بازیکن 15 روز قبل از آن به باشگاه نامه نوشته و خواستار دریافت حقوق خود شده و به این ترتیب مشخص بود که میلیچ به دلیل عدم دریافت طلب خود قصد دارد تهران را ترک کند و حتی این موضوع را به چند همتیمی خود هم اعلام کرده بود.
میلیچ بعد از نشست کمیته انضباطی جلسهای با فکری برگزار کرد و در ظاهر اختلافات حل شد اما بعد از دربی وی و خانوادهاش تهران را ترک کردند تا مشخص شود او از قبل برای ترک ایران برنامه داشته است. حالا اما احمد مددی مدیرعامل باشگاه استقلال مسألهای مهم و عجیب را درباره میلیچ افشا کرده است. او میگوید: «میلیچ از دی ۹۸ پولی نگرفته بود و با تزریق منابع ما به تیم برگشت. بیش از بقیه بازیکنان به او پرداختی داشتیم، چون خیلی عقب بودیم اما بعد از دربی ایران را ترک کرد و بدون اطلاع قبلی رفت. شایعه دوپینگ او هم کذب محض بود. حالا اعلام آمادگی کرده که برگردد و به زودی این اتفاق میافتد.»
جلسه برای اخراج فکری
هنوز که هنوز است برخی هواداران استقلال خواهان برکناری محمود فکری هستند و حتی چندی پیش مسئولان باشگاه جلسه شبانهای را در این خصوص برگزار کردند که در نهایت برای تغییر کادرفنی به جمعبندی نرسیدند. البته باید منتظر نتایج پیش روی آبیها ماند چون بدون تردید ادامه این همکاری در گرو نتایج به دست آمده این تیم خواهد بود.
9هفته بدون باخت
در حالی فشار هواداران برای تغییر کادرفنی استقلال در یک ماه اخیر زیاد شده که بررسی نتایج بازیهای این تیم نشان میدهد که عملکرد محمود فکری خیلی هم ضعیف نبوده است. آبیهای پایتخت بعد از باخت به فولاد در اهواز روند نسبتاً خوبی را آغاز کردهاند به طوری که از بازی با ماشینسازی در هفته سوم تا بازی دوازدهم مقابل تراکتور رنگ باخت را ندیدهاند. فکری اما در چهار هفته آخر یک تساوی و دو شکست را تجربه کردند که همین فشار انتقادات را از او بیشتر کرد.
حسینی نیمکتنشین، دیاباته مصدوم
با جذب رشید مظاهری کاملاً مشخص بود که سیدحسین حسینی به دروازهبان ذخیرهای تبدیل خواهد شد. از هفته سوم که مجوز بازی کردن دروازهبان جدید صادر شد، حسینی تا پایان نیمفصل فقط یک مرتبه شانس ایستادن درون دروازه را پیدا کرد و آن هم در بازی سیزدهم مقابل نفت مسجدسلیمان بود که با تساوی 1-1 به پایان رسید. اما شیخ دیاباته که استقلالیها حساب ویژهای روی او باز کرده بودند تا عنوان آقای گلیاش را تکرار کند، بیشتر هفته را به دلیل مصدومیت از دست داد. به طوری که در 9 مسابقه فرصت حضور در میدان را به دست نیاورد.
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: محمود فکری سرمربی هواداران باشگاه استقلال محمود فکری نیم فصل آبی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/